perjantai 27. tammikuuta 2017

Voimaa menkoista?

TMI varoitus! Jos olet jotenkin todella herkkä aiheelle kuukautiset, älä lue tätä tekstiä... Tai oikeastaan LUE, sillä juuri sinun todellakin täytyisi lukea tämä!

Otsikostakin voi tosiaan päätellä mistä täällä tällä kertaa kirjoittelen. Menkat, menskut, menstruaatio, kuukautiset, hilloviikot, villit viikot, miksi ikinä niitä kutsuukaan. Me naiset joudumme sitä sietämään keskimäärin 12-13 kertaa vuodessa noin viikon ajan kerrallaan. En ole puhunut avoimesti menkoista täällä blogissa koskaan, enkä muuallakaan oikeastaan. Ehkä isoin syy siihen on aina ollut häpeä. Ensimmäisistä kuukautisistani pinnan alle jäänyt ahdistus ja häpeä ei kai koskaan täysin haihtunut. Se, että yhteiskunnassamme kuukautiset on mielletty tabuksi, ei auta ketään selviytymään kuukautisista.

bathroom, lady parts, menstruation, period, shark week, ant flo, vagina, vessa, kuukautiset, menkat, pad, side, tampon, tamppooni, lunette, kuukuppi, cup

Sain ensimmäiset menkkani aikaisin. Olin neljännellä luokalla (10 vuotias). Olin koulussa ja yhdellä tunnilla olin melko varma, että pissasin housuun. Pyysin lupaa mennä vessaan. En usko, että meillä oli vielä ollut mitään orientoivaa opastusta seksuaalisuuteen tai puberteettiin. En todellakaan tiennyt mitä oli tapahtunut. Pikkuhousuissa oli verta.

Muistan tunkeneeni vessapaperia housuihin ja menneeni takaisin luokkaan. En kehdannut sanoa mitään kenellekään. En osannut arvatakaan mistä oli kyse, mutta ajattelin että se on jotain todella noloa ja hirveää. En halunnut muiden tietävän mitä minulle oli tapahtunut. Muistaakseni lähdin sen tunnin jälkeen salaa kotiin.

En uskaltanut kertoa kotonakaan, mikä minua vaivasi. Äitini ehdotti, että, jos minulla on jotain mitä en uskalla sanoa, voin kirjoittaa sen. Vasta illalla kirjoitin äidilleni kirjeen ja jätin sen äidin tyynylle. Hän kirjoitti minulle vastauksen, heti ja selitti siinä minulle mistä on kyse ja mistä löydän kotona siteitä miten niitä käytetään jne. Muistan itkeneeni. Minua pelotti, inhotti ja hävetti ja  samalla huojensi se, että äitini ei ollut minulle vihainen. Äiti opetti minua kättämään kuukautissuojia. Äiti ehdotti, että aloittaisin siteillä.

Menstural products, kuukautistuotteet, pad, kuukautissuoja, panty liner, menstrual cup, blood, kuukautisveri, tulip, tulppaani, kukka, nainen, naiseus, peberteetti, woman, women, adulthood

Koulussa ei opetettu kuukautisista mitään vielä vuoteen, vasta viidennen luokan kevätlukukaudella. Kotonakaan ei sen kummemmin puhuttu kuukautisista tai murrosiästä (varmaan koska en itse aloittanut) ennen kuin harkkariliivien ostaminen tuli viidennellä tai kuudennella luokalla ajankohtaiseksi. Koulussa meillä muutamalla tytöllä, joilla kuukautiset oli alkaneet, oli onneksi pieni salainen ryhmä. Puhuimme kuukautisista supatellen ja salaa. En muista yhtään,  miten se tuli ilmi kylläkään...

Vähitellen kuukautisiin tottui. Minulla oli aika lailla alusta asti tasainen kierto (ensimmäinen puoli vuotta oli epätasainen, mutta tasoittui sitten). Vain muutaman kerran olen kaikkien näiden vuosien aikana missannut kuukautiset tai kokenut vastaavia isoja muutoksia, mistä olen aina ollut todella kiitollinen.

Vaikka muuten olen ollut avoin ihminen, on minusta usein tuntunut kuukautisten vuoksi juuri tuolta pikkutytöltä. "Mulla on tosi kurja olo, mutta en voi kertoa kenenkään. Joku voi ällöttyä, suuttua tai kiusata." Jos kerran lähes puolet maapallon väestöstä kokee noin 450 kertaa elämänsä aikana kuukautiset, miksi sitä pitäisi hävetä ja pelätä ja pitää salassa.

menstrual cup, lunette, kuukuppi, kuukautiskuppi, kuppikuukunta, kuukuppikunta

Kaksikymppisieni alussa olen alkanut etsiä, tutkia ja löytää omaa feministisyyttäni ja naiseuttani. Omaan kiertooni tutustuminen ja sen hyväksyminen on ollut osa sitä. Kirjoitin aiemmin munasolujen luovutuksesta, joka oli itselleni yksi tärkeä oivalluksen hetki. Tajusin, silloin että en todella tiennyt kehoni toimintatapaa. Sen jälkeen olen yrittänyt ottaa selvää asoista. Kuukautisten häpeästä uloskurkottaminen on myös ollut osa sitä. Kun ymmärrän ja kunnioitan omaa kehoani minun on helpompi olla häpeämättä sitä.

Aikuistuminen on helpottanut häpeää. Lopetin hormonaalisen ehkäisyn viiden vuoden käytön jälkeen. Ja se oli hyvä päätös. Oloni on sen jälkeen ollut luonnollinen ja hyvä. Monet kuukautisten aikaiset oireeni (kramppeja lukuunottamatta) ovat huomattavasti lieventyneet. Kramppeja on yhä lähes yhtäpaljon. Myös kaikki sivuoireet, joita minulla kuukautisten välissäkin oli loppuivat heti. Kun kuukautisoireet ovat pienemmät, ei sitä tule niin paljon hävettyäkään. Jollakulla toisella hormonaalinen ehkäisy voi parantaa kiertoa ja kuukautisoireita. Psst. Nykyään on muuten ihan ok vaan mennä liuskasta toiseen ja skipata kuukautiset vaikka vuosia putkeen, kannattaa kuitenkin kysyä vielä omalta terkkarilta tai gynekologilta, jos on epävarma.

better periot, reuseabla, paremmat kuukautiset, uudelleenkäytettävä, enviromental friendly, ympäristöystävällinen, ekonominen, ecological, taloudellinen

Se että voin puhua omalle miehelleni kuuksutisistani täysin avoimesti on myös auttanut todella paljon. Joskus itseasiassa kiusaan miestäni tahallaan ällöttäen häntä kuukautisjutuilla! Joulukuun alussa otin käyttöön kuukautissovelluksen. Sen avulla on helppo pitää kirjaa kuukautisista ja niiden aiheuttamista oireista. Tämän vuoden puolella olen myös ottanut kuukupin käyttöön. Ekologisuus ja kemikaalittomuus ovat ehdottomasti kupin parhaat puolet. Se on toki kertainvestointi, mutta myös pitkällä aikavälillä taloudellisempi.

Nyt, ensimmäistä kertaa, olen tuntenut kokonaisvaltaista ylpeyttä ja "voimaantumista" kuukautisistani ilman häpeäntunnetta. Olen tuntenut ylpeyttä siitä, että saan olla nainen. Minun kuukautiseni ovat osa minua, yhtä tärkeä ja olleellinen osa kuin muutkin.

Edelleen kuukautisista puhuminen tuntuu välillä hankalalta ja vaivaannuttavalta. Kirjoittaessani tätä postausta mietin, miten oikeassa äitini oli, kun neuvoi minua kirjoittamaan ajatukseni. Silloinkin, kun ei voi puhua, voi ehkä kirjoittaa. 

asennekysymys empowerment voimaantuminen power voima women naiset tyttövoima

Naiset ja tytöt, löydetään yhdessä voimaa sisältämme kohdata kuukautisemme ja hyväksyä ne! Löydetään voimaa puhua niistä, kysyä niistä, kertoa niistä, kirjoittaa niistä, laulaa niistä, tehdä niistä taidetta ja päästää ne tabujen otteesta! Vaikka joskus siltä tuntuisi, kuukautiset eivät ole meidän vihollisemme. Häpeä on.

Psst. Väestöliiton sivuilta löytyy oivallinen tietopaketti kuukautisiin!

4 kommenttia:

  1. Mä en häpeä kuukautisia vaan valitan niistä kaikille jotka eivät juokse karkuun. Vuotaminen on vihollinen ja rangaistus naiseksi syntymisestä. Ei ole monta asiaa jotka ollisivat yhtä iljettäviä ja elämää rajoittavia. Hyvä sulle jos jaksat elää menkkojen kanssa, mut toisille ne on kirous.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi.
      Ikävää että sun kokemukset on ollut noin kurjia! Huonoihin kuukautisiin voi auttaa hormonaalinen ehkäisy. Joillakin se toimii jopa niin hyvin, että kuukautiset jäävät kokonaan väliin. Itselläni ei ole toiminut. Voi kuitenkin olla kokeilemisen arvoista.
      Toivottavasti sun kokemukset kuukautisista paranee. Paljon tsemppiä sulle! :)

      Poista
  2. Kyllä kuukautiset on joillekkin vihollinen. Ei vain itse vuotaminen vaan kivut joihin ei hormonaaliset ehkäisyt auta eikä edes reseptivapaat kipulääkkeet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei. :( On kyllä todella ikävää, jos mikään ei ole sinulla auttanut. Toivottavasti ennen pitkää saat jonkun ratkaisun tilanteeseesi. Tsemppiä! :)

      Poista

Olisi hauska kuulla, mitä sinä ajattelet tästä! :)